Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
5000210019   LiterActualització de continguts sobre l'obra de Josep Pla
2022-2023   Curs. Secundària Obligatòria i batxillerat
  
   12/4/2023 - 3/5/2023 (15 hores) de 17:00h a 19:00h
   ICE Josep Pallach. Universitat de Girona
   Edif.Jaume Casademont. C. Pic de Peguera,15, porta B, 1a pl. Parc Científic i Tecnològic de la UdG (Girona) 
  
Format   Presencial
Organització   ICE de la Universitat de Girona
  
  
  
Accessos   http://maps.google.es/maps/ms?ie=UTF8&hl=ca&msa=0&msid=114206875225946411835.000495a11967f459d68b1&l
Inscripció   01/10/2022 - 12/04/2023
  
Descripció i   Metodologia:   Curs de 4 sessions al voltant de les relacions entre periodisme i literatura, a partir de l’obra i la trajectòria de Josep Pla. Gràcies a l’amplitud i diversitat de la seva producció, hi trobem materials a partir dels quals treballar a l’aula, entre d’altres, els gèneres periodístics, recursos estilístics per explicar la realitat amb veu pròpia i definida, així com estratègies de reelaboració i millora de textos.
D’altra banda, els materials i orientació del curs també inclouran aproximacions a aspectes vinculats a la geografia i la història, a partir tant del testimoni de Pla sobre les diverses ciutats, països i territoris on va desenvolupar la seva activitat, com del seu relat sobre moments crucials de la història del segle XX.
Corresponent a cadascuna de les sessions, els docents disposaran d’un dossier amb recursos i propostes d’activitats, models de textos i comentaris per poder utilitzar en les seves classes.
El curs s’adreça principalment a docents de Llengua i literatura. Els continguts estan majoritàriament orientats a aspectes curriculars del segon cicle d’ESO i a oferir recursos per a la matèria de “Creació literària” de Batxillerat.


Metodologia

Les sessions s’estructuraran en dues parts: en la primera, el docent impartirà els continguts teòrics de la sessió, per poder contextualitzar la producció de Pla en relació a la temàtica corresponent.
A la segona part, es comentarà i debatrà conjuntament el dossier de la sessió i les propostes de treball complementàries per treballar a l’aula. A partir de models i exemples extrets de la producció de Josep Pla, en aquest dossier es facilitaran eines i recursos als docents per poder treballar aspectes vinculats al currículum de segon cicle d’ESO i Batxillerat.
Com a proposta de tasca, l’alumnat haurà de proposar una activitat addicional vinculada a algun dels temes proposats relacionat amb Josep Pla.
  
Objectius   1. Renovar i actualitzar els coneixements sobre la trajectòria i producció de Josep Pla.
2. Relacionar la producció de Josep Pla amb aspectes concrets del currículum de Secundària i Batxillerat.
3. Oferir als i a les professionals docents materials sobre l’obra de Josep Pla adequats per treballar a les aules de Secundària i Batxillerat .
4. Fomentar l’exploració i coneixement de l’obra de Josep Pla a través de recursos digitals: hemeroteca digital i activitats/audiovisuals en línia
5. Posar de relleu els relacions estilístiques entre periodisme i literatura i les possibilitats que ofereix l’anàlisi i treball conjunt dels dos àmbits.
  
Continguts  
12/04/23: Arrelat al paisatge: les descripcions literàries, Anna Aguiló i Mireia Xarau
La literatura de Josep Pla excel·leix en el gènere de la descripció, tant de paisatges com del caràcter de la gent. Pivotant sobre les característiques del gènere, s’analitzaran les diverses varietats i formes com són aplicades en la literatura planiana, posant l’accent en els recursos estilístics que els donen singularitat.



19/04/23: Descobrir i interpretar el món: articles i reportatges de viatges, Jesús Revelles – Carles Masoliver
L’obra de Josep Pla ens convida a eixamplar els horitzons de la nostra mirada i a descobrir el món. Amb un esperit viatger, Pla va trepitjar diversos continents i va recórrer incomptables ciutats, les impressions de les quals es van traduir en textos d’extraordinària sensualitat descriptiva i gran perspicàcia en la interpretació del caràcter de la gent. D’aquesta manera, va aconseguir captar l’essència del lloc on es trobava i acostar aquestes realitats, algunes remotes, al lector català. De la mà de les seves cròniques viatgeres i dels seus reportatges, convertits molts ells en llibre, a la sessió es comentaran els pilars bàsics d’aquest vessant de la producció planiana.



26/04/23: Amics, coneguts i saludats: El retrat literari, Blanca Ripoll – Irene Torra
Entre la seva extensa xarxa de relacions, Josep Pla va destacar diverses personalitats en la seva obra literària: a banda dels reconeguts Homenots, va dedicar diverses biografies a artistes i personatges, i va immortalitzar algunes persones a través dels «Retrats de passaport». Molts d’aquests retrats van tenir un origen periodístic, que després va evolucionar, en una lenta maduració i amb variants diverses, fins al text publicat en volum. En la sessió s’interpretaran les diverses estratègies a l’abast per construir un retrat periodístic i literari, adaptant-les a cada tipologia de text i vehicle d’expressió.

03/05/23: L’ofici amarg del periodisme: Gèneres i tipus de textos, Francesc Montero – Àlvaro Muñoz, Nil Gibert i David Portillo

Josep Pla va desenvolupar al llarg de tota la seva trajectòria l’ofici de periodista, en totes les seves variants: corresponsal, reporter, comentarista polític, crític cultural, cronista parlamentari i de successos... A partir de l’anàlisi i interpretació dels textos, s’extrapolaran les característiques de cada gènere, posant de relleu també les estratègies literàries que apareixen en molts d’aquests textos.
  
Observacions   Més informació Amb el suport de FECYT, Càtedra Josep Pla, Fundació Josep Pla i l'Institut de Llengua i Cultura Catalanes de la UdG
  
Avaluació   En el cas d'assistir a les sessions de manera síncrona o asíncrona caldrà realitzar satisfactòriament una tasca a triar d'entre les 4 proposades. En el cas de no assistir a les sessions en directe asíncrona caldrà realitzar la tasca corresponent a aquesta sessió i, a més, una altra tasca a triar entre la resta de tasques proposades.
  
Requisits de  certificació   En el cas d'assistir a les sessions de manera síncrona caldrà realitzar satisfactòriament una tasca a triar d'entre les 4 proposades. En el cas de no assistir a les sessions en directe caldrà realitzar la tasca corresponent a aquesta sessió i, a més, una altra tasca a triar entre la resta de tasques proposades.
  
Persones  destinatàries   Docents de secundària i batxillerat
  
E-mail   ice@udg.edu
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent